Wist u dat ... :-) - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Sanne & Douwe - WaarBenJij.nu Wist u dat ... :-) - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Sanne & Douwe - WaarBenJij.nu

Wist u dat ... :-)

Blijf op de hoogte en volg Sanne & Douwe

30 December 2013 | Australië, Brisbane

Hi there!

Onze laatste update dateert alweer van 9 december... Jeeee wat gaat de tijd snel. Deze keer een update door ons samen geschreven! :-)! Waar waren we ook alweer gebleven?

Mui Ne: 'Ik vond Mui Ne wel best, rustig kustplaatsje, prachtig weer en goede schnitzel!' Ik snap na 4,5 jaar met San dat een goede schnitzel het verschil kan zijn tussen ok en heerlijk...
Hoogtepunten in dit kustoord waren:
- Een prachtig gevulde blauwe lucht met honderden kites! Mui Ne is namelijk een kitesurf paradijs!
- Heerlijke scooter tocht langs de kust, je komt geen toerist tegen en ziet vooral veel witte stranden, omringt door het groen van de natuur en blauw van de Zuid Chinese Zee. Wat wil een mens nog meer!?
- Een overheerlijk supergoedkoop en perfect opgemaakt pita brood(!), want hij was echt groot, met een flinke portie KEBAB erop! Staat met stip in onze eet top 5!
- Gelukkig hebben ze naast goedkoop ongezond ook goedkoop gezond! Alles wat bij ons onder de noemer tropisch fruit valt kost geen drol. Gooi het in een blender met een beetje yoghurt en je hebt een nieuwe top 5 kandidaat: een hemelse!

Na Mui Ne keerden we terug naar HCMC oftewel Saigon. Hier hebben we vooral onze backpacks her- en aangevuld met nieuwe noodzakelijkheden! Wat is dan noodzakelijk denken jullie natuurlijk, nou daar komt het lijstje:
- 4 shirts, 1 korte broek, 3 paar sokjes, 5 boxershorts, 3 flessen wodka en een nieuwe pet voor Douwe!
- 2 shirts, 2 jurkjes, 4 paar sokjes, 1 paar All Stars, 1 paar slippers, 1 paar waterschoenen, 1 bikini, 1 korte broek, 1 lakenzak, 5 boxershorts en 2 flessen Malibu voor Sanne!
(Natuurlijk kampt San nog met de naweeën van haar tasdiefstal ;-))
Het lijstje met producten voor algemeen gebruik laten we maar even achterwege. Naja Dexter seizoen 8 voor 3 dollar is een aanrader :-P!

Daarnaast hebben we lekker genoten van de heerlijke bakkers (Tous les Jours) die ze daar hebben! De softijsjes van de Loteria waren ook erg in trek als toetje en als tussendoortje of soms gewoon als ontbijt... Ach ja voor 2 dubbies... Kortom goedkoop daar moesten we nog even van profiteren, Down Under scheen nogal duur te zijn!

Dat was de vlucht naar Sydney niet! Air Asia staat dan ook niet voor niets bekend als zijnde 'lowcost' en 210 euro voor een enkeltje HCMC - SDY is niet duur. Heb je dan wat? Een stoel... Daar is alles wel mee gezegd. Zelfs een dekentje moet je huren en ik geloof dat ze de temperatuur express nog wat verder richting standje 'klappertand' stuwen. Het valt me nog mee dat je niet moet betalen voor het gebruik van het toilet...

(Effe wisselen van rol, San gaat nu typen ik ga commanderen... :-P)

Aangekomen in Sydney voelen we ons nog redelijk fit. Na alle controles worden we gelukkig toegelaten in het oh zo 'kleine' Australië. Wat hebben we dit onderschat! (Jij meer dan ik, hoor ik nu naast me)

Even een quiz vraagje tussendoor: Hoe vaak past Nederland in Australië? (Als je doorleest kom je het antwoord vanzelf tegen btw!)

We komen aan in ons nieuwe verblijf in Sydney, Surry Hills. Een eco/vegetarian-huis, ja je leest het goed, en verkennen de boel. Ik stap gelijk in bed, Douwe gaat de huisman uithangen. Hij doet de boodschappen, maakt eten en maakt de hele keuken schoon! Waarschijnlijk heeft de vliegtuigstraling hem goed gedaan. Uiteindelijk blijven we een week in dit huis en vinden het ecogedoe maar niks voor ons. Douwe hoor je om de zoveel tijd klapperend door de keuken gaan om vliegen te bestrijden en ik veeg grote kakkerlakken de keuken weer uit. Overigens hebben we geleerd niet te snel door de achtertuin te lopen, hierdoor schrikken de vliegen en zijn ze ineens overal!!
We schaffen een nieuw telefoonnummer aan, lopen city center rond en irriteren ons aan de toeristische chinezen die hondsbrutaal zijn en mij wel als een leuk vakantiekiekje op hun nachtkastje willen zien staan.

Aangezien we toch besloten hebben werk te gaan zoeken in Australië, wie doen dat niet, plaatsen we een add op 'Gumtree'. Dit is een soort 'Marktplaats' voor Australië en men kan hier alles opzetten. We krijgen al vrij snel een paar reacties en merken al snel dat Sydney het toch niet is en wordt voor ons. We pakken onze loodzware tassen en gaan een nieuw avontuur aan: Relocation! Voor degene die nu denkt, hmmmm?? Een gehuurde camper gaat van A naar B. En wij, plaats B, brengen hem weer terug naar A. Zeer goedkoop! (3,5 euro huur per dag) De start ging iets wat moeilijker door een verkeerd doorgegeven adres, maar bikkels als wij zijn lopen we met plezier 2km rond om het goede verhuurbedrijf uiteindelijk te vinden.
Daar aangekomen dachten wij in een afgeragd krot de weg op gestuurd te worden, maar boven onze verwachting kregen we een super-de-luxe Mercedes 4 persoonscamper! Met douche, oven, magnetron en tv/dvd. We hebben simpelweg de meest makkelijkste kerstavond gehad die je maar kan voorstellen, maar we hebben genoten!! Broodje knakworst, cup-a-soup, een neut met chips en Dexter!

De volgende dag rijden we verder naar Brisbane om te kijken voor een appartement midden in het centrum. Na een rondleiding door de fitnesszalen, zwembaden en sauna/jacuzzi, master bedroom met badkamer en eigen toilet, hoefden we niet lang na te denken.
De fransoos was echter een beetje teleurgesteld dat we zo makkelijk overtuigd waren. Hij wilde ons ook nog wel even het park laten zien wat voor de deur ligt. Hierna rijden we Brisbane nog even uit, omdat we nog steeds de camper tot onze beschikking hebben. Uiteindelijk vinden we ons stekkie aan de kust op een afgelegen (illegale) plek. Programma? Pannenkoeken met spek en kaas en natuurlijk Dexter! Heerlijk zo'n kerst. S' morgens worden we wakker met een stralende zon. Gelukkig hebben we airco.
De volgende dag trekken we in, in ons nieuwe huisje en gaan alweer in standje schoonmaak. De oneliner van de fransoos "You see, boys can be clean too!"spookt telkens weer door mijn hoofd als ik zie hoe de wc-pot eruit ziet.
Douwe schrobt de vloer met een flinke portie bleek en ook de opgebouwde was in de campert wordt snel weggewerkt! Wat fijn om alles zelf te kunnen doen!

Inmiddels zijn we echt in de laatste dagen van 2013 beland. Even de balans opmaken van Australië. De focus ligt vooral op het vinden van werk en veel sporten om daarna gezonde boodschappen te doen en lekker te smikkelen! Onze eerste sollicitatiegesprekken zitten erop. Helaas nog geen baan. Wel moeten we er even bij vermelden dat het hier ook een soort kerst/zomer vakantie is, waardoor er een heleboel stil ligt. Het nieuwe jaar biedt vast een hoop kansen! Wel zijn we lid van de bieb, hebben we een eigen bankrekening en ook hebben we een 'sofinummer' aangevraagd. We willen natuurlijk wel de overheidskas een beetje spekken :-P.

Ook hebben we onze eerste oplichter ontmoet. Positief punt is dat we NIET zijn opgelicht! Deze zeer geroutineerde scammer had een hele mail conversatie met ons en bood ons 2 banen in de horeca aan. Vereiste was alleen dat wij wel eerst een soort van 'verklaring omtrent gedrag' moesten 'kopen'. Als hij ons de gegevens gaf waar wij dat konden doen was dat voor ons geen probleem. Nee alleen meneer zelf kon het doen, want er moesten vertrouwelijke gegevens in het aanmeldformulier. Ok dachten wij. Toen we het prijskaartje te horen kregen, kregen we er gelijk een portie argwaan bij. $248 per persoon... Het leuke is als je via marktplaats of in dit geval gumtree met iemand communiceert, dan heb je niks van iemand, want alles wordt gedaan via de site.
Dit ons realiserende hebben wij dus meerdere malen een net verzoek om naam, adres etc etc bij meneertje gedaan.
Meneertje bleef er maar om heen lullen en beloofde alles te geven zodra hij het geld had... Ja natuurlijk JANTJE DE KOEKOEK!
We hebben het spelletje nog even meegespeeld en natuurlijk geen rooie rotcent overgemaakt.

Morgen gaan we (hopelijk) heerlijke appelbeignets bakken! En genieten van de grootste vuurwerkshow van Queensland. Het is dan wel geen Sydney, maar hier kunnen we als we willen vanaf ons balkon heerlijk over de stad kijken, hetgeen in Sydney een illusie was geweest.

We willen iedereen via deze weg alvast een heel erg gezond, liefde- en vreugdevol 2014 toewensen! Niet te veel bubbels hè!
Wij zullen morgen op jullie toosten! Dikke knuffels en kussen!!!

Wist u dat:

- de staten New South Wales (Sydney) en Queensland (Brisbane) een uur tijdsverschil hebben? Wij dus niet... Kwamen er na 36 uur pas achter...

- 1 van de goedkoopste lekkernijen in Australië 'Hollands' getint is! Het overheerlijke softijsje van Mac Donalds kost maar liefst 20 eurocent! EN HEEFT EEN ORANJE IJSHOORNTJE! Wat worden wij afgezet in NLD met 500% x de prijs...

- je in de Australische AH (Woolworths) tegen een iets wat prijzige kant stroopwafels, roggebrood, de Ruijter hagelslag en appelmoes kan kopen!!!

- de benzineprijzen hier 33% lager zijn.

- de term 'Boxing Day' niks met boxen of voetbal te maken heeft, maar alles met een grote uitverkoop waarbij je een 'BOX' voor de minder bedeelden verzorgd. Wij dus niet en dan loop je dus heel Australië tegen het lijf op 2e kerstdag.

- waar wij met de kerst gourmetten of fonduen, de Ozzies barbecuen!

- Nederland ons kikkerlandje maar liefst 240 keer in Australië past! Ook al is het nog zo klein, toch missen we het wel een beetje :-)! Sterker nog ik geloof dat Sanne nu het liefst in de vrieskou zou zitten ipv van hier in de zon.

• 30 December 2013 - 14:12

Padamabe:

Lieve Dou en San,

Fijn om weer even een verhaal van jullie te lezen, jullie houden het nog steeds vol en beleven elke keer weer mooie avonturen, geniet ervan.
    Jullie ook een mooi en fonkelend uiteinde toegewenst, bij jullie eerder als bij ons, das wel gek.
    Geniet van elkaar en de komende avonturen.
    Love en miss you, dikke kussen Pat, Daan, Marith en Benthe.

• 30 December 2013 - 14:42

Huub:

Hoi Sanne en Douwe,

wat lekker om voordat het jaar om is toch nog een mooi berichtje van jullie te lezen. Volgens mij begint het reizen nu pas echt vertrouwd te voelen, dus ga vooral zo door!
    Ik hoop dat jullie een fantastisch oud&nieuw hebben, en tot de volgende verhaaltjes in 2014!

gr Huub

• 30 December 2013 - 15:01

Ricardo Boks:

HA jullie zijn in OZ en nog wel in het deel wat voor mij bekend is, de strook van Cook - Cairns tot Brisbane.
    Weten jullie al waarom bier uit Queensland met XXen is aangeduid, moet je eens vragen.

Ik hoop dat 2014 een tijdelijke baan oplevert voor jullie en dat de reis jullie verder in Queensland zal brengen en de Norther Terr. (Darwin) en uiteraard het Groot-barrier reef.

Voorlopig een heel goed nieuwjaar gewenst en heel veelreis plezier.

groet ricardo

• 30 December 2013 - 15:05

Aimee:

hai,

wat heerlijk om weer een verhaal van jullie te lezen.
    voor jullie ook nog een hele mooie tijd daar.
    hoop dat jullie snel een baan vinden.
    een heel fijn oud & nieuw met veel liefs

groetjes
    Aimee

• 30 December 2013 - 16:40

De Stolkies:

Heel veel plezier nog daar, we genieten van de reisverhalen
    En een spetterend oud en nieuw gewenst.....
    liefs van roland, esther, sam en tim

• 30 December 2013 - 17:18

Crew Crew:

ola,

leuk verslaggie van de laatste ontwikkelingen van jullie wereldreis. Bij deze wens ik jullie ook alvast een gezond en goed 2014 en veel plezier op jullie reis!!

gegroet uit het koude Rotterdamse

Crew

• 30 December 2013 - 17:47

Jeanet&Paul:

Wat een prachtige verhaal weer, lieverds!
    Hopelijk brengt 2014 een leuke baan op jullie pad!
    En natuurlijk een geweldig 2014 vol met liefde voor jullie!
    Liefs en knuffel Paul en Jeanet

• 30 December 2013 - 18:30

Mieke:

Hey Douwe en Sanne, wat een gezellig verhaal zo voor mijn avondeten!!!! Hier knalt het vuurwerk rust nou ja rustig los!!!!! Heel veel plezier en een goede leuke fijne jaarwisseling!!! En heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel goeds voor 2014!!!!!! Doei doei dikke kus Mieke en Saar

• 30 December 2013 - 20:54

Ed En Marianne:

Hoi Sanne en Douwe,
    Wij wensen jullie nog heel veel reisplezier en een heel
    gelukkig 2014 en natuurlijk heel veel gezondheid.
    Wij genieten erg van jullie reisverslagen we zijn nu al benieuwd naar het
    volgende reisverslag.
    Groeten en een dikke knuffel van Ed en Marianne.

• 31 December 2013 - 15:15

Marina:

HOi San en Douw,
    Leuke verhalen zeg. Moest er even een aantal inhalen vanwege de ''kerststress'', maar ben weer helemaal bij. Jaloers op al jullie avonturen!
    Gelukkig nieuwjaar....!! Dikke kus, Yuk en Marina

• 31 December 2013 - 18:45

De Herrewijntjes:

Lieve Douwe en Sanne,
    Fijn om te horen dat alles goed gaat!
    En nu in Australië, spannend hoor.
    Wij wensen jullie een gelukkig, gezond en avontuurlijk 2014!!!!

Liefs de Herrewijntjes

• 01 Januari 2014 - 09:29

Claudia En Toppie:

Als eerste het allerbeste voor 2014!! Top om te lezen dat alles goed gaat en dat ze ook in Australië vliegen hebben. Ik wist niet dat Douwe zo'n huisman is. ;) leuk om de wist je datjes te lezen en zo iets te leren.
    Veel succes en plezier met het zoeken naar werk. Zijn benieuwd waar jullie terecht komen.
    Hier op Zuid alles wel, buik claudia groeit goed, nog 4 maandjes..
    Nu weer even wat appelflappen verorberen :) Tot horens!! Claudia en Toppie

• 02 Januari 2014 - 11:33