Even bijtanken! - Reisverslag uit Kaitaia, Nieuw Zeeland van Sanne & Douwe - WaarBenJij.nu Even bijtanken! - Reisverslag uit Kaitaia, Nieuw Zeeland van Sanne & Douwe - WaarBenJij.nu

Even bijtanken!

Blijf op de hoogte en volg Sanne & Douwe

13 April 2014 | Nieuw Zeeland, Kaitaia

Lieve volgers en anderen!

Een keertje wat sneller dan anders weer een update van ons!
In ons zuider eiland verslag zijn we u nog helemaal vergeten te melden over de onwerkelijke 'glow wormpjes'. De naam zegt het al, deze gloeien bij nacht! Wij hebben ze gezien op een U-'w'ormige wand ;-P. Dit deed ons echt aan kerst denken. Duizenden lichtjes en nog natuurvriendelijk ook! Ik zeg GAMMA sla je slag!

Dan terug naar het vervolg van onze trip. In Christchurch kwamen onze in Azië getrainde onderhandelingstactieken ons weer eens goed van pas. In principe hebben we een relocation geboekt van dinsdag 8 april 8.00 t/m vrijdag 17.30. 1050 km en de kosten van de auto voor de ferry zijn voor rekening vd verhuurmaatschappij uiteraard. Geen huur, alleen benzinekosten. Maandag moesten we onze andere car inleveren. We wilden eerst even langs de nieuwe auto om de boot alvast te boeken en misschien om de auto maandag al mee te kunnen sjacheren. Zo gezegd zo gedaan Maandag 17.00 rijden wij richting de ferry, zodat we dinsdagochtend om 8.00 de boot al kunnen pakken!
De bootreis wordt er eentje om nooit te vergeten. 4,5 uur (normaal 3.20) slecht weer en ik heb nog nooit zoveel mensen bij elkaar zien liggen kotsen. Helaas was ik het alleen die de eer had om dit bijzondere fenomeen te aanschouwen, want ik moest Hoekstra's 'zakje' ook een aantal maal vervangen... Dit deed ik natuurlijk met liefde en al paraderend door die kotsende menigte werd mijn glimlach alleen maar groter!
In een van deze tripjes naar de afvalbak, zag ik een kerel die ik herkende van eerder op onze reis door NZ. Je hebt allemaal wel eens iemand die je ziet en waarvan je zeker weet dat je hem/haar kent alleen (nog) niet kan plaatsen. Ik heb de neurotische drang om zo'n persoon dan ook te moeten plaatsen. Dit had ik al bij deze persoon toen ik hem de eerste keer zag. En nu zag ik hem dus weer dus kon ik mijn opgelegde vraagstuk gaan oplossen. Ik er dus op af en gelukkig mijn geheugen werkt nog! Rotterdammer, kent Pat, Quip en de gebroeders Wagenaar van het schippersinternaat. Daarnaast ook nog een graag geziene gast in het R'damse uitgaansleven. 1 + 1 = 2. Waarom ontmoet je elkaar ook niet aan de andere kant van de wereld :-).

Onze kennismaking met Wellington was regenachtig en wankel vanwege onze zeebeentjes. We proberen er toch wat van te maken en besluiten het Te Papa museum te bezoeken.
Een aanrader, want het museum is een hele toegankelijke encyclopedie waarin je alles over NZ te weten komt! De dagen die volgen op onze weg richting Auckland kenmerken zich redelijk door somber regenachtig weer. We vinden nog een Nederlandse winkel waar we helemaal enthousiast worden van producten waar je thuis je hoofd nog niet voor omdraait! San der hart maakt overuren als we een schap met DROP vinden haha! Welgeteld 24 uur later was al het drop alweer verdwenen! We doen nog een wandeltrack in de buurt vulkaan Taranaki. Omhoog gaan heeft geen zin, want je ziet geen 'hol' door de laaghangende bewolking en/of mist. Een vulkaan beklimmen om vervolgens te worden beloond met nat pak en 1 paar meter zicht is net zoiets als net als je verheugen op een warme douche na een potje voetbal in de hagel, om vervolgens te ontdekken dat er alleen een heerlijke 'koude douche' wordt geserveerd...
Niet doen dus!
Op vrijdag hebben we ruim de tijd om de relocation terug te brengen. Onze tactiek is dat ik San alvast afzet bij het hostel, in dit geval Nomads in Auckland. (Nomads kenden we natuurlijk nog als ons 'huis' in Cairns, blij btw dat we daar weg zijn, schijnt weer een behoorlijke cycloon op pad te zijn). Hierna breng ik de rental weg en hardloop terug naar het hostel. Scheelt sjouwwerk en sparen de vervoerskosten uit. Dat hardlopen werd alleen in deze situatie wat lastiger, want ik moest de auto afleveren op Auckland Airport. Dit ligt 20 km buiten de stad en dat vind ik nu net een bruggetje te ver. Maar de afzetters hebben als goedkoopste optie een 'airbus' in het leven geroepen waar je een enkeltje voor 16 dollar pp kan kopen. Dit vind ik te duur. San was het met me eens, helemaal omdat we nog een busrit van Hanoi Airport naar Hanoi City konden herinneren van 1,5 à 2 uur en 50 km of meer voor maar liefst 90 cent hahaha. Soms moet je gewoon niet vergelijken! Maar wat was dan een oplossing dacht ik!? Aangezien ik nooit 'gehitchhiked' heb, leek me dat wel een goede oplossing! San houdt er niet van en dat respecteer ik natuurlijk, maar nu was ze er niet bij en omdat ik haar ook niet op de hoogte kon stellen, omdat ik het vrij impulsief op mijn weg naar het vliegveld had bedacht, kon ze zich ook geen onnodige zorgen maken! Perfect dus!
Nou daar komt ie dan: bij het rental bedrijf een stift geleend. Op een A4tje City Centre geschreven. Ik loop naar de weg en loop uiteraard in de richting van de stad en aan de goede kant vd weg. Ik hoor in mijn rug de eerste auto naderen... Steek voor het eerst van mijn leven de welbekende duim op en hou met mijn andere hand het papiertje erboven. De auto stopt, ik stap in en wordt gedropped in de stad!!! Het is nog sneller, makkelijker en goedkoper dan een taxi en bus bij elkaar haha!
In de auto heb ik een heerlijk gesprek met een in NZ geboren en getogen melkboer die een hekel heeft aan Ozzies! Ik herken die gezonde rivaliteit wel ergens van en samen babbelen we een eind weg. Bijzondere is wel dat hij in eerste instantie verteld dat hij de andere kant op gaat en me een klein stukje op weg helpt naar een plek waar ik makkelijker een lift naar de stad kan scoren. Na 5 minuten van ons gebabbel, wijzigt hij zijn eigen koers om voor mij even 40 km om te rijden... Echt bizar...

Helemaal in de wolken van deze ervaring vind ik San in ons hostel. We frissen ons lekker op en socialisen met onze nieuwe huisgenootjes, want dit hostel heeft een soort van appartementen waar je dus samen in verblijft. Daarna gaan we boodschapjes te doen. We hebben besloten dat we onszelf lekker gaan verwennen. Het is vrijdag, zonnig en we zijn weer eens lekker in de stad. We hebben allebei na weken van geen alcohol wel weer eens trek in een borrel! Dus verwennen we onszelf en gaan we voor een ouderwetse vrijdag avond! Deze houdt wel in dat je eerst een paar 'lotgenoten' moet zien te vinden waarmee je lol kan hebben. Deze vind je (hoe kan het ook anders) voor het drankschap in de supermarkt haha. Rijnhout & Saskia staan net als wij te klootzakken over wat ze nu willen drinken. Mannen willen bier, vrouwen wijn. Als koppel niet altijd even handig... Ik stel dus voor (uiteraard na een korte maar super spontane en leuke kennismaking) dat we elkaar weerzien na het eten, zodat ik weer eens ouderwets biertjes kan drinken met Rijnhout en San weer eens lekker wijntjes kan drinken onder het genot van Saskia haar gezelschap! Dat we aan 1 tafel zitten als we beginnen met deze heerlijke vrijdagavond borrel, vergeten we na 5 minuten al en is meer voor de vorm :-)! Een bezoekje aan het casino en hierna nog een leuke kroeg waar ze cocktails serveren in 'theapots' maken de avond compleet. 4.30 in de ochtend gaan Beunkie en Hoekstraatje naar bed. Best een lange dag als we beseffen dat we opstonden om 5.15, omdat we geen 2e boete wilden riskeren ;-P. Na 4 uurtjes slaap is Beunkie nog heerlijk vrolijk door zijn 'afterdronk', Hoekstraatje heeft het iets zwaarder. Uit betrouwbare bronnen kan ik jullie vertellen dat de belofte aan of de Mac de Burger King als avonddiner, haar de dag heeft doorgeholpen! :-)! Daarna ging heerlijk het licht uit terwijl ik dit fantastische weekend toch nog graag even vast wilde leggen. Inmiddels hebben we Auckland via de noordkant op prachtige wijze via de Harbourbridge verlaten in onze nieuwe rental (ditmaal een Nissan stationwagen). Ook hebben we een campsite gevonden op onze weg naar het noordelijkste puntje van NZ (Cape Reinga). We staan hier ook legaal dus kunnen even wat slaap inhalen! Ik ga Hoekie dus maar eens een bezoekje brengen in de 'witte bioscoop'!

Wist je dat:
- De benzineprijs op het Noordereiland goedkoper is dan op het Zuidereiland! Voor Caspar/Jeanette en Rijnhout/Saskia, tank vooral eens een keer in Whangarei! 2 dollar ipv soms 2,32 is toch de moeite waard!
- Pelle vanmiddag en vannacht voor ons zijn 50ste eredivisiegoal kan maken! (Hij heeft 54 wedstrijden voor die 49 goals nodig gehad btw!)
- Loek Frans Julian Hoekstra vandaag 2 is geworden! Felicitaties aan huize Hoekstra-Verkade zijn uiteraard welkom!
- 9 % van de NZders Nederland bloed heeft.
- Douwe inmiddels zou overwegen om te emigreren naar NZ ('rumour' in de wandelgangen)
- Sanne hier niets voor voelt (statement!)

• 13 April 2014 - 07:58

Rijna:

Schrikken te lezen dat Sjakie overweegt te willen emigreren.... Een enorme opluchting dat Sanne dat niet wil. En dat is een statement!!! :-) Xx

• 13 April 2014 - 14:25

Jeanette & Paul:

Wat een prachtig verhaal! En wat fijn dat je even kon toegeven aan je verslaving DROP!:-)
    Beloof plechtig dat ik een zak voor je mee neem wanneer ik je weer zie! (lees:megazak)
    Dikke kus xxx